Thurzó Gábornak
Újra és újra őket látom,
a hold süt és egy rúd mered,
s a rúd elé emberek fogva
húznak egy roppant szekeret.
Vonják a növő éjszakával
növekvő óriás kocsit,
a testükön a por, az éhség
és reszketésük osztozik.
Viszik az utat és a tájat,
a fázó krumpliföldeket,
de mindennek csak súlyát érzik,
a tájakból a terheket.
Csak szomszédjuk esendő testét,
mely szinte beléjük tapad,
amint eleven rétegekben
egymás nyomában inganak.
A falvak kitérnek előlük
és félre állnak a kapuk,
elébük jött a messzeség és
megtántorodva visszafut.
Térdig gázolnak botladozva
facipőiknek alacsony,
sötéten zörrenő zajában,
mint láthatatlan avaron.
De törzsük már a némaságé.
Magasba mártják arcukat,
feszülten mintha szimatolnák
a messze égi vályukat.
Mert fogadásukra már készen,
akár egy megnyiló karám,
kapuit vadul széttaszítva
sarkig kitárult a halál.
A Harbach 1944 Pilinszky döbbenetes erejű költeménye a második világháború elképzelhetetlen borzalmairól. Abban az évben sorozták be a hadseregbe, és a nyugati fronton egész költészetét befolyásoló élményként hatottak rá a lebombázott falvak és városok, az éhező emberek, de leginkább a koncentrációs táborok szörnyűségei.
Az emberi szenvedés, a hiábavaló szenvedés az, amit a szekér elé fogott emberek képe szimbolizál. Egy őrült világ láttán, mely milliószámra gyilkolja az embereket, Pilinszkynek szörnyű lelkiismeret-furdalása lett még úgy is, hogy ő személy szerint nem volt részese ennek a pusztításnak. Ez a bűntudat hatotta át egész életművét, mely során végig megmaradt emberiessége és részvéte minden szenvedő ember iránt.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2008.05.14. 04:16:44
láttam a tévében egy portéfilmet pilinszkyről. nagyjából az 1977 körül készül fekete-fehér maár gyula rendezte portré volt (amit vetítettek), itt-ott bevágtak (bele) néhány - innen-onnan vett, ilyen-olyan versmondós - bejátszást (gondolom, hogy hosszabb legyen). néztem és azon gondolkodtam: ugyan mit mond ez ma már az emberek többségének?
pilinszky az (ezerkilencszáz)nyolcvanas években nagyon nagy "kultköltő" volt. én még emlékszem (ha ködösen is:-)) azokra az időkre:-) teljesen úgy tűnt, komoly, számottevő (értelmiségi) alternatíva, az általa képviselt gondolkodás, emberi (és alkotói) magatartás. aztán tessék (csak szét kell nézni magunk körül)!
néztem ezt a portréfilmet és röhögtem (először rajta, aztán magunkon). pilinszky semmit sem "változott", nem vált avittá. ellenben mi...:-(
ü
bbjnick
marlow · http://szepirodalom.blog.hu 2008.05.14. 22:30:13
Talán azért, mert halálának időpontja még nem volt évtizedekre, de még inkább azért, mert érzelmekkel és áldozatvállalással teli versei valahogy jobban illettek abba a társadalomba, melynek azért valamennyivel mégiscsak jobban össze kellett tartania, mint a maiba, ahol igen kevés helyen bukkanhatunk rá a valódi önkéntes segítségre.
Kicsit elkanyarodva a témától: írtad, hogy Pilinszky "kultköltő" volt. Szerinted ma van Magyarországon valaki, akiről ezt elmondhatnánk?
üdv
marlow
fruschka · http://kaleid.blog.hu/ 2008.05.14. 23:04:11
Marlow - miért pont ezt a verset választottad Pilinszkytől?
bbjnick · http://bbjnic.blog.hu 2008.05.16. 12:10:56
ü
bbjnick
marlow · http://szepirodalom.blog.hu 2008.05.21. 23:51:24